Friday, March 28, 2008

Khasiat Pokok Pegaga



Pokok pegaga dikenali di kalangan masyarakat melayu sebagai ulam yang enak dan banyak khasiat. Ulam ini biasanya tumbuh liar dan mudah didapati dengan harga yang murah , sebab itulah ia sangat popular di kalangan penduduk kampung.
Masyarakat bandar pula , lebih-lebih lagi generasi muda melayu, kurang mengenalinya, kerana mereka ini lebih terdedah kepada makanan ala-barat.Maka tidak hairanlah jika mereka tidak tahu khasiat pegaga ini.


1) Pegaga adalah salah satu tumbuhan ulam yang amat popular dan sering di makan sebagai sayur untuk penambah selera makan.
2) Pegaga yang tumbuh secara menjalar itu boleh ditemui dicelah-celah rumput di tanah yang subur dan bersaliran baik. Tetapi ada ketikanya ia ditanam dihalaman rumah.
3) Pegaga ini dimakan mentah pada asasnya sekadar sebagai penambah selera, bahkan untuk membaiki penghadaman dan merawat buasir.
4) Selain itu air perahan nya juga di minum sebagai tonik menyihatkan badan , menyejukkan badan , menyembuhkan lelah, demam, masalah hati, cirit birit berdarah dan masalah buah pinggang.
5) Air perahannya juga sering digunakan secara luaran untuk membersihkan dan menyembuhkan kudis, ulser, luka dan masalah kulit.

1 comment:

El_Adefesista said...

eladefesio.blogspot.com